آرشیو

جدیدترین ها



  • 0
  • 82

معرفی نرم افزار PV Elite


فروردین 25 1403







  • 0
  • 146

مهندسین برتر عمران


آبان 28 1402



















  • 0
  • 380

چت GPT در مدیریت انرژی


خرداد 18 1402

  • 0
  • 589

آینده مهندسی با چت GPT


خرداد 17 1402




  • 0
  • 377

هوش مصنوعی در تولید آلیاژهای آنتروپی بالا

                                  ...


اردیبهشت 25 1402


  • 0
  • 349

استراتژیSTP  در بازاریابی!


اردیبهشت 18 1402


  • 0
  • 487

آشنایی با کارگاه کامپوزیت


اردیبهشت 14 1402









  • 0
  • 367

سیگنال دیجیتال در MATLAB


اسفند 11 1401


  • 0
  • 390

شبکه عصبی در MATLAB


اسفند 08 1401

  • 0
  • 426

متلب و کاربردهای آن


اسفند 07 1401












  • 0
  • 393

اساس کار چیلرها


مهر 23 1401
























  • 0
  • 786

آیا کارآفرین شدن سخت است؟


اردیبهشت 14 1401





تگ ها

اتوماسیون صنعتی در مهندسی برق چیست؟

اتوماسیون صنعتی در مهندسی برق چیست؟

اتوماسیون کنترل ماشین آلات صنعتی و فرآیند با PLC و SCADA (کنترل نظارتی و جمع آوری داده ها) است. به کاهش نیاز به دخالت انسان کمک می کند. این نقش به طور فزاینده ای حیاتی در اقتصاد جهانی و در تجربیات روزانه ایفا می کند. مهندسان برق برای کارهای اتوماسیون مورد نیاز هستند، زیرا آنها مهارت ها و دانش لازم برای طراحی، ساخت و نگهداری سیستم های الکتریکی که ماشین ها و سیستم های خودکار را تامین می کنند را دارند. آنها همچنین روی توسعه فناوری های جدید اتوماسیون کار می کنند، اتوماسیون الکتریکی به شما کمک می کند تا با افزایش کیفیت کلی برق، رضایت مشتری را افزایش دهید. این کار با استفاده از تجهیزات کاهش به همراه فیدرهای توزیع انجام می شود. به عبارت دیگر، شما می توانید هر گونه مشکل کیفیت برق را در صورت بروز تشخیص دهید. مهندسان اتوماسیون وظیفه ایجاد و ساخت ماشین آلات خودکار مختلف را بر عهده دارند. آنها ماشین آلات و فرآیندهای خودکار را برای تکمیل وظایف دقیق طراحی، برنامه ریزی، شبیه سازی و آزمایش می کنند.

4 نوع اتوماسیون صنعتی چیست؟

چهار نوع سیستم اتوماسیون صنعتی در زمینه کاربردهای صنعتی برای فرآیندهای خودکار، چهار نوع کلیدی اتوماسیون وجود دارد: اتوماسیون ثابت، اتوماسیون قابل برنامه ریزی، اتوماسیون انعطاف پذیر و اتوماسیون یکپارچه.

اتوماسیون ثابت

 اتوماسیون ثابت همچنین به عنوان "اتوماسیون سخت" شناخته می شود، به یک مرکز تولید خودکار اشاره دارد که در آن توالی عملیات پردازش توسط پیکربندی تجهیزات ثابت می شود.

اتوماسیون قابل برنامه ریزی

اتوماسیون قابل برنامه ریزی نوعی اتوماسیون برای تولید محصولات به صورت دسته ای است. محصولات در مقادیر دسته ای از چند ده تا چندین هزار واحد در یک زمان ساخته می شوند. برای هر دسته جدید، تجهیزات تولید باید دوباره برنامه ریزی شده و تغییر داده شود.

اتوماسیون انعطاف پذیر

سیستم‌های اتوماسیون انعطاف‌پذیر، سیستم‌های بسیار سازگار با ورودی ماشین و کنترل‌های پیچیده هستند. دستورات توسط اپراتورها با استفاده از کد کامپیوتری یا از طریق دیگر واسط های ماشین انسانی (HMI) ایجاد و وارد می شوند.

 اتوماسیون یکپارچه

اتوماسیون یکپارچه را می توان به عنوان گردش کار نرم افزاری تعریف کرد که پس از تنظیم پارامترها به طور مستقل و دائم با حداقل ورودی انسانی کار می کنند. یک پلتفرم اتوماسیون یکپارچه یا IAP یک زیرساخت فناوری است که سیستم ها را قادر می سازد با یکدیگر ادغام شوند.

اتوماسیون صنعتی
 

اسکادا در اتوماسیون صنعتی چیست؟

SCADA یا کنترل نظارتی و جمع آوری داده ها، سیستمی از عناصر نرم افزاری و سخت افزاری است که به سازمان های صنعتی اجازه می دهد تا فرآیندهای صنعتی را به صورت محلی یا در مکان های دور کنترل کنند، نظارت کنند، جمع آوری و پردازش داده های بلادرنگ، به طور مستقیم با دستگاه هایی مانند حسگرها تعامل داشته باشند. شیرها، پمپ ها، موتورها و ... . مهندسان اتوماسیون اغلب دارای مدرک لیسانس در علوم کامپیوتر، مهندسی برق، مهندسی مکانیک یا یک رشته مرتبط هستند. آنها همچنین ممکن است مدرک کارشناسی ارشد یا مدرک فارغ التحصیلی در مهندسی اتوماسیون یا یک رشته مرتبط دریافت کنند. دامنه اتوماسیون صنعتی گسترده است و صنایع مختلفی از جمله خودروسازی، غذا و نوشیدنی، داروسازی و بسیاری دیگر را در بر می گیرد. یک مهندس اتوماسیون از فناوری برای بهبود، ساده‌سازی و خودکارسازی تولید، تولید برق، توزیع انبار، استخراج و بسیاری از فرآیندهای دیگر استفاده می‌کند تا نیاز به دخالت انسان را کاهش دهد و کارایی را به حداکثر برساند. آنها مسئول برنامه ریزی، اجرا و نظارت بر چنین فناوری هستند.

مهندسی اتوماسیون صنعتی چقدر سخت است؟

سطح دشواری می تواند بر اساس پیچیدگی پروژه های اتوماسیون و الزامات خاص صنعت متفاوت باشد. مهندسان اتوماسیون صنعتی باید در برنامه نویسی، طراحی سیستم و تجزیه و تحلیل داده ها مهارت داشته باشند و همچنین دارای مهارت های عیب یابی قوی باشند. برای تبدیل شدن به یک مهندس اتوماسیون به حداقل مدرک لیسانس در علوم کامپیوتر، مهندسی کامپیوتر یا رشته ای مشابه نیاز دارید. شما برنامه ای می خواهید که شامل دوره های رباتیک، پایگاه های داده، آمار، هوش مصنوعی، سیستم های کنترل و شبکه های عصبی مصنوعی (ANN) باشد. تفاوت اصلی بین PLC (یا کنترل‌کننده منطق قابل برنامه‌ریزی) و SCADA (کنترل نظارتی و جمع‌آوری داده‌ها) در این واقعیت است که یک PLC سخت‌افزار است و SCADA (به طور کلی) نرم‌افزار است، اگرچه برخی استدلال می‌کنند که SCADA سیستم کنترل کلی یک کارخانه است که از آن استفاده می‌کند. 

اتوماسیون صنعتی

PLC و DCS در اتوماسیون صنعتی چیست؟

در سطح پایه، کنترل‌کننده‌های منطقی قابل برنامه‌ریزی (PLC) ماشین‌ها، سیستم‌ها یا دستگاه‌ها را کنترل می‌کنند در حالی که یک سیستم کنترل توزیع‌شده (DCS) چندین ماشین را در کل کارخانه، کارخانه یا کارهای تولیدی مدیریت می‌کند. PLC و SCADA برای اتوماسیون صنعتی چه کاربردهایی دارند!

PLC ها برای کارهای کنترل بلادرنگ، کنترل دستگاه های فردی یا فرآیندهای در مقیاس کوچک طراحی شده اند، در حالی که سیستم های SCADA سطح بالاتری از نظارت، جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل را برای فرآیندهای صنعتی در مقیاس بزرگ ارائه می کنند. مبانی سیستم اسکادا: خواهید دید که یکی از حداقل پیش نیازهای توصیه شده، اصول اولیه PLC است. این به این دلیل است که سیستم های SCADA در درجه اول نرم افزار SCADA هستند که با سیستم های کنترل کامل مانند PLC، PAC، RTU و غیره ارتباط برقرار می کنند و داده ها را نمایش می دهند. در حالی که سیستم های SCADA می توانند به تنهایی مورد استفاده قرار گیرند، به طور کلی پذیرفته شده است که آنها در صورت جفت شدن با PLC بسیار بهتر عمل می کنند، زیرا این دو سیستم با هم می توانند قابلیت های اتوماسیون پیشرفته و دقت بیشتری را در اختیار کاربر قرار دهند. PLC ها بسیار مقیاس پذیر هستند و می توانند به راحتی گسترش یا پیکربندی شوند تا نیازهای فرآیند در حال تغییر را برآورده کنند. با این حال، آنها در ظرفیت خود محدود هستند و نمی توانند سیستم های اتوماسیون در مقیاس بزرگ را مدیریت کنند. از سوی دیگر، DCS برای مدیریت سیستم های اتوماسیون در مقیاس بزرگ با هزاران نقطه ورودی/خروجی طراحی شده است.

نتیجه گیری

بنابراین گروه آموزشی پارس پژوهان با برگزاری دوره های اتوماسیون صنعتی که شامل PLC S7 1200، PLC LOGO، PLC DELTA، برق صنعتی و... از دپارتمان مهندسی برق و کامپیوتر به شما عزیزان کمک میکند تا هر چه سریعتر وارد حوزه مهندسی اتوماسیون و بازار کار مهندسی برق شوید. 

نویسنده: مصطفی عینعلی، کارشناس دپارتمان برق و کامپیوتر گروه آموزشی پارس پژوهان

اشتراک گذاری

نظرات (0)

  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.